ornament      Atena      ornament 
Topograficzny Słownik

Starożytnych Aten
falafalafalafalafala
opracował Petros Pneumatikos

ozdoba
STRONA GŁÓWNA


Grecja
Grecja
Ateny antyczne
Ateny starożytne
Akropol-parva
Akropol
Agora-parva
Agora
Athenae modernae-parva
Ateny współczesne
Aleksander
Daty i fakty
obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1
   Droga Święta [¹ `Ier¦ `OdÒj] - czyli Droga prowadząca przez Świętą Bramę do Eleusis, pielgrzymkowego sanktuarium bogini Demeter i jej córki Persefony oraz Dionizosa, gdzie odbywały się Misteria Eleuzyjskie (Eleusynia).

droga swieta

    Misteria odprawiane były przez 2 tysiące lat, od około XV w. p.n.e. do 391 n.e. oficjalnie (zakazane zostały przez cesarza Teodozjusza), później potajemnie. Należały one do najważniejszych i najświętszych kultów religijnych świata greckiego. Aby uczestniczyć w obrzędach wystarczyło mówić po grecku i być w stanie czystości rytualnej. Wtajemniczenia mógł dostąpić każdy: bez względu na status społeczny (wolni i niewolnicy), płeć czy pochodzenie. Możliwość uzyskania wtajemniczenia wiązała się z tzw. czystością serca. Dokładnej tajemnicy misteriów podobno nikt z wtajemniczonych nie wyjawił.

Małe misteria

    Co roku w miesiącu Anthesterior (luty-marzec, czyli wzrost życia) na przedmieściach Aten obchodzono tzw. "małe misteria". Trwały one przez osiem dni pod przewodnictwem mystagoga. Polegały one na serii rytuałów oczyszczających jak: post, ofiary. Zaczynały się one w ateńskim Eleuzynionie, następnego dnia neofici wraz ze swoimi hierofantami szli w procesji nad morze, gdzie myli prosiaka składanego po powrocie do Aten w ofierze. Trzeciego dnia archont dokonywał wielkiej ofiary. W czwarty odbywała się wielka profesja, która pod wieczór kierowała się w stronę sanktuarium. Ostatnie dni obejmowały posty i ofiary na podwórzu zewnętrznego sanktuarium.

eleus.

Wielkie misteria

     Wielkie misteria odbywały się w miesiącu Boedromion (wrzesień-październik, czyli obumieranie życia). Ich przebieg wyglądał następująco: 14 dnia miesiąca przenoszono „święte obiekty” z sanktuarium w Eleusis do Eleusionu w Atenach. Następnego dnia na agorze hierofant ogłaszał zgromadzonym mistom rozpoczęcie misteriów. 16 dnia miała miejsce kąpiel w morzu z pochodniami, zaś dwa następne dni trwał post. 19 dnia rozpoczynała się wielka procesja z Aten do Eleusis. W czasie pochodu tłum czcił Demeter radosnymi pląsami i śpiewami. Wraz z pojawieniem się pierwszej gwiazdy kończył się dla mistów okres postu, który ustanowiono na pamiątkę błąkającej się i nieprzyjmującej pokarmów Demeter. Po dotarciu procesji do Eleusis obrzędy odbywały się w mogącym pomieścić nawet trzy tysiące ludzi Telesterionie. Dopiero gdy, przybywszy na miejsce, mistowie zagłębili się we wnętrzach sanktuarium, zaczynała obowiązywać zasada milczenia. Sam ceremoniał wewnątrz świątyni był aktem zindywidualizowanym. Osoba, która dostąpiła wtajemniczenia, poznawała umówiony znak czy hasło, będące znamiennym dowodem dopełnienia ceremonii (tzw. synthema).

eleusis   eleusis-demeter i kora
Eleusis oraz Persefona witająca Korę w czasie jej powrotu wiosną na ziemię.

obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1

Aglaurejon

Dzielnica Agrai

Nymfajon

Stoa Południowa

Agora

Dzielnica Agryle

Nowe Buleuterion

Stoa Południowo-wschodnia

Akademia

Dzielnica Diomeja

Odeon Agryppy

Stoa Południowo-zachodnia

Akropolis

Dzielnica Hadrianopolis

Odeon Herodesa Atticusa

Stoa Północno-wschodnia

Akwedukt Pizystrata

Dzielnica Keramejkos

Odeon Peryklesa

Stoa Środkowa

Areopag

Dzielnica Kollytos

Ołtarz Ateny Polias

Stoa Zeusa Eleutheriosa

Ateny

Dzielnica Kolonos

Ołtarz Dwunastu Bogów

Strategejon

Barathron

Dzielnica Kydathenajon

Ołtarz Romy i Augusta

Świątynia Afrodyty i Erosa

Bazylika

Dzielnica Limnaj

Ołtarz Zeusa Agorajosa

Świątynia Apollina Patroosa

Bema

Dzielnica Melite

Pałac Hadriana

Świątynia Aresa

Biblioteka Hadriana

Dzielnica Nowe Ateny

Pandrosejon

Świątynia Asklepiosa

Biblioteka Pantainosa

Dzielnica Skambonides

Parthenon

Świątynia Ateny Nike (Apteros)

Brama (Łuk) Hadriana

Eleuzynion

Peripatos

Świątynia Ateny Polias

Brama Acharnijska

Enneakrounos

Pinakoteka

Świątynia Ateny Stara

Brama Diocharesa

Erechthejon

Pireus

Świątynia Demeter i Kory

Brama Diomejska

Góra Ardettos

Pnyks (Pnyx)

Świątynia Demosu (Ludu) i Charyt

Brama Dipylońska

Góra Lykabettos

Pomnik Herosów Eponimów

Świątynia Południowo-wschodnia

Brama Hippomachii

Grota Apollina i Pana

Pomnik Lizykratesa

Świątynia Trójkątna

Brama Itomska

Heliaja (Trybunał sądowy)

Port Faleroński

Świątynia Zeusa Najwyższego

Brama Beulé

Ilissos

Posąg Ateny Promachos

Świątynia Zeusa i Ateny Fratrii

Brama Pirejska

Kekropia

Propyleje

Świątynia Zeusa Olimpijskiego

Brama Święta

Kynosarges

Prytanejon

Świątynia Zeusa Polieusa

Buleuterion

Likejon

Rynek Rzymski

Teatr Dionizosa Eleutheriosa

Cephisus, Kefisos

Mennica

Sanktuarium Afrodyty Urania

Temenos Dionizosa Eleutheriosa

Cmentarz Dipyloński - Keramikos

Metroon

Sanktuarium Artemidy Brauronia

Tezejon (Świątynia Hefajstosa)

Chalkoteka

Monopteros

Sanktuarium Pandiona

Tolos

Długie Mury

Monument Agryppy

Stadion Panatenajski

Tripodes

Dom Arrefor

Mównica

Stoa Attalosa

Wieża Wiatrów

Domy Wód na Agorze

Mur Faleroński

Stoa Basileusa (Królewska)

Więzienie

Droga Panatenajska

Mur Hadriana

Stoa Eumenesa

Wzgórze Nimf

Droga Święta

Mury Temistoklesa

Stoa Herm

Źródło Kalliroe

Dromos

Musajon

Stoa Pojkile (Malowana)

Źródło Klepsydra

obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1

ozdoba
STRONA GŁÓWNA
 
Jeżeli nie pojawia Ci się grecka czcionka, ściągnij ją stąd:  KORINTHUS,
a potem włóż ją
do katalogu "Czcionki" lub "Fonts",
do którego dostęp w systemie operacyjnym WINDOWS® znajduje się m.in. poprzez Panel Sterowania.

Niniejsze strony nie posiadają charakteru komercjalnego. Celem ich jest jedynie propagowanie kultury antycznej.
Materiały umieszczone na tych stronach pochodzą ze zbiorów własnych, gromadzonych latami i podanie źródeł ich pochodzenia nie jest możliwe.

Natomiast w przypadku, gdyby ktoś posiadający prawa do zamieszczonych materiałów (copyright) zgłosił zastrzeżenia, podaję e-mail kontaktowy i po sprawdzeniu zasadności zastrzeżeń, odpowiedni obraz lub tekst zostanie opatrzony odpowiednią informacją lub odnośnikiem na stronę internetową albo po prostu z tej prezentacji usunięty.

Piotr Wietrzykowski: pwietrzyk@poczta.onet.pl

Copyright © Piotr Wietrzykowski 2014