ornament      Atena      ornament 

Topograficzny Słownik

Starożytnych Aten

falafalafalafalafala
opracował Petros Pneumatikos

ozdoba
STRONA GŁÓWNA


Grecja
Grecja
Ateny antyczne
Ateny starożytne
Akropol-parva
Akropol
Agora-parva
Agora
Athenae modernae-parva
Ateny współczesne
Aleksander
Daty i fakty
obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1
   Droga Panatenajska [¹ Panaqhna‹oj `OdÒj] - czyli Droga Procesyjna w czasie Świąt Panatenajskich.
    Panatenaje (Παναθήναια) – święto upamiętniające narodziny bogini Ateny, obchodzone w starożytnych Atenach w miesiącu hekatombaion (lipiec-sierpień). Początkowo było świętem chłopskim; Pizystrat uczynił je naczelną uroczystością ateńską w VI w. p.n.e. Święto obchodzono co roku jako Małe Panatenaje, a co cztery lata, w trzecim roku każdej olimpiady, jako szczególnie uroczyste, Wielkie Panatenaje. Święto przedstawione jest na fresku w świątyni Partenon.
    Małe Panatenaje były świętem jednodniowym. Posągom Ateny w mieście zakładano wówczas nowe szaty zwane peplos oraz składano ofiary Atenie Polias („Miejskiej” – opiekunce Aten), Hygiei i Nike. Potem następowały konkursy taneczne.
    Wielkie Panatenaje były najbardziej uroczystym świętem w starożytnych Atenach. Rozpoczynały się całonocnym czuwaniem przed właściwymi obchodami. Rankiem młodzieńcy ateńscy ścigali się z pochodniami, biegnąc z gaju za murami miasta przez Bramę Dipylońską na szczyt Akropolu. Następnie rozpoczynała się procesja całej społeczności Aten spod Bramy Dipylońskiej w Keramejkos aż do Partenonu, gdzie składano bogate ofiary, natomiast samemu posągowi Ateny zakładano peplos. Szaty te szyte były przez dziewczęta z najzamożniejszych rodzin, a podczas procesji niesione były na maszcie zamontowanym na rydwanie w kształcie statku. Materiał peplos robiony był z wełny, miał żółtą barwę i pokryty był wzorami przedstawiającymi sceny z gigantomachii.
W dalszej kolejności odbywały się wyścigi rydwanów, gonitwy koni, zawody lekkoatletyczne i konkursy muzyczne, trwające przez kilka dni. Zwycięzcy otrzymywali w nagrodę amfory z oliwą ze świętych gajów oliwnych, tzw. amfory panatenajskie. Obchody obejmowały też taniec nagich mężczyzn, mających tylko hełm i tarczę, dla upamiętnienia zwycięstwa Ateny nad gigantami.
 

droga panatenajska

panatenaje-procesja

panatenaje -taniec chlop.

panatenaje-amf.1     panatenaje-taniec     panatenaje-waza2
obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1

Aglaurejon

Dzielnica Agrai

Nymfajon

Stoa Południowa

Agora

Dzielnica Agryle

Nowe Buleuterion

Stoa Południowo-wschodnia

Akademia

Dzielnica Diomeja

Odeon Agryppy

Stoa Południowo-zachodnia

Akropolis

Dzielnica Hadrianopolis

Odeon Herodesa Atticusa

Stoa Północno-wschodnia

Akwedukt Pizystrata

Dzielnica Keramejkos

Odeon Peryklesa

Stoa Środkowa

Areopag

Dzielnica Kollytos

Ołtarz Ateny Polias

Stoa Zeusa Eleutheriosa

Ateny

Dzielnica Kolonos

Ołtarz Dwunastu Bogów

Strategejon

Barathron

Dzielnica Kydathenajon

Ołtarz Romy i Augusta

Świątynia Afrodyty i Erosa

Bazylika

Dzielnica Limnaj

Ołtarz Zeusa Agorajosa

Świątynia Apollina Patroosa

Bema

Dzielnica Melite

Pałac Hadriana

Świątynia Aresa

Biblioteka Hadriana

Dzielnica Nowe Ateny

Pandrosejon

Świątynia Asklepiosa

Biblioteka Pantainosa

Dzielnica Skambonides

Parthenon

Świątynia Ateny Nike (Apteros)

Brama (Łuk) Hadriana

Eleuzynion

Peripatos

Świątynia Ateny Polias

Brama Acharnijska

Enneakrounos

Pinakoteka

Świątynia Ateny Stara

Brama Diocharesa

Erechthejon

Pireus

Świątynia Demeter i Kory

Brama Diomejska

Góra Ardettos

Pnyks (Pnyx)

Świątynia Demosu (Ludu) i Charyt

Brama Dipylońska

Góra Lykabettos

Pomnik Herosów Eponimów

Świątynia Południowo-wschodnia

Brama Hippomachii

Grota Apollina i Pana

Pomnik Lizykratesa

Świątynia Trójkątna

Brama Itomska

Heliaja (Trybunał sądowy)

Port Faleroński

Świątynia Zeusa Najwyższego

Brama Beulé

Ilissos

Posąg Ateny Promachos

Świątynia Zeusa i Ateny Fratrii

Brama Pirejska

Kekropia

Propyleje

Świątynia Zeusa Olimpijskiego

Brama Święta

Kynosarges

Prytanejon

Świątynia Zeusa Polieusa

Buleuterion

Likejon

Rynek Rzymski

Teatr Dionizosa Eleutheriosa

Cephisus, Kefisos

Mennica

Sanktuarium Afrodyty Urania

Temenos Dionizosa Eleutheriosa

Cmentarz Dipyloński - Keramikos

Metroon

Sanktuarium Artemidy Brauronia

Tezejon (Świątynia Hefajstosa)

Chalkoteka

Monopteros

Sanktuarium Pandiona

Tolos

Długie Mury

Monument Agryppy

Stadion Panatenajski

Tripodes

Dom Arrefor

Mównica

Stoa Attalosa

Wieża Wiatrów

Domy Wód na Agorze

Mur Faleroński

Stoa Basileusa (Królewska)

Więzienie

Droga Panatenajska

Mur Hadriana

Stoa Eumenesa

Wzgórze Nimf

Droga Święta

Mury Temistoklesa

Stoa Herm

Źródło Kalliroe

Dromos

Musajon

Stoa Pojkile (Malowana)

Źródło Klepsydra

obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1obrazek1

ozdoba
STRONA GŁÓWNA
 
Jeżeli nie pojawia Ci się grecka czcionka, ściągnij ją stąd:  KORINTHUS,
a potem włóż ją
do katalogu "Czcionki" lub "Fonts",
do którego dostęp w systemie operacyjnym WINDOWS® znajduje się m.in. poprzez Panel Sterowania.

Niniejsze strony nie posiadają charakteru komercjalnego. Celem ich jest jedynie propagowanie kultury antycznej.
Materiały umieszczone na tych stronach pochodzą ze zbiorów własnych, gromadzonych latami i podanie źródeł ich pochodzenia nie jest możliwe.

Natomiast w przypadku, gdyby ktoś posiadający prawa do zamieszczonych materiałów (copyright) zgłosił zastrzeżenia, podaję e-mail kontaktowy i po sprawdzeniu zasadności zastrzeżeń, odpowiedni obraz lub tekst zostanie opatrzony odpowiednią informacją lub odnośnikiem na stronę internetową albo po prostu z tej prezentacji usunięty.

Piotr Wietrzykowski: pwietrzyk@poczta.onet.pl

Copyright © Piotr Wietrzykowski 2014